حسابداری و بیشتر از آن
با حسابداری بیشتر آشنا شویم...
 
 

در هر واحد تجاری یا صنتعی برنامه یا نتایج نهایی مورد نظر آن واحد ارتباط دارد نتایج نهایی که غالباً هدف ها یا نتایج مورد انتظار نیز نامیده می شوند مبنای تعیین جهتی است که واحد تجاری برای توسعه روشهای تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت انتخاب می کند به عبارت دیگر روشها تعیین کننده نتایج نهایی نیستند بلکه نتایج نهایی(هدفها) روشهای دستیابی به هدفها را معلوم می کنند معمولاً نتایج نهایی مستقیماً با یک محصول یا خدمت مرتبط است درحالی که ممکن است محصولات یا خدمات بسیاری توسط واحد تجاری تولید ارائه شود بنابراین چنانچه واحد تجاری بخواهدیا اثر بخشی به هدفهای برنامه دستیابی پیدا کند لازم است که قبل از اقدام به تعیین و توسعه فرایند تولید از نتایج مورد انتظار آگاه باشند.
همانگونه که ملاحظه می شود حسابرسی برنامه از حسابرسی مدیریت متمایز است و استفاده اثر بخش واحد تجاری را از منابع تحت کنترل آن به منظور دستیابی به نتایج مورد انتظار ارزیابی وگزارش می کند برخلاف ساختار و سلسله مراتب سازمانی که در اغلب ارگانها و واحدهای تجاری به طور دقیق تعریف می شود واحد برنامه ممکن است بدون جهت پراکنده و فاقد تعریف دقیق باشدحتی ممکن است تعیین مسئول مدیریت برنامه نیز به آسانی امکان پذیر نباشد.
با وجود آن که ممکن است برنامه ها دارای ساختار دقیقی نباشد معهذا تعریف آن ضرورت دارد بسیاری از واحدهای تجاری امروزه نیز به سوی مدیریت برنامه متمایل شده تا حدی ساختار و سلسله مراتب سنتی سازمانی را از دست داده اند برای مثال وظیفه تهیه لیست و پرداخت حقوق و دستمزد انجام می شد و حتی نگهداری ساعات کارگران در کارخانه نیز برعده نماینده آن دایره بود اما امروزه دایره عملیاتی پرداخت حقوق و دستمزد شده است به طور مشابه برنامه هایی چون حفاظت محیط زیست پراکنده باشد اگرچه مسئولیت کلی آن به عهده یک بخش یا دایره سازمان واگذار شده است.
در برخی موارد نتایج مورد انتظار توسط بالاترین مقام سازمان یا واحد تجاری تعیین می شود در موارد دیگر ممکن است نتایج مورد انتظار معلوم یا حتی تعیین نشده باشد اگرچه مدیر یک برنامه قبل از شروع عملیات باید ازنتایج مورد انتظاربرنامه خود آگاه باشد اما برنامه ها اغلب پیش ازتعیین نتایج مشخص شروع می شوند بنابراین حسابرس باید قبل از شروع حسابرسی برنامه نتایج مورد انتظار برنامه را با هماهنگی و موافقت مدیر برنامه مشخص کند.
اینک می توان به استفاده از تعریف نظری و جامع حسابرسی عملکرد برنامه به شرح زیراقدام کرد .
حسابرسی برنامه عبارت است از برنامه ریزی برای گردآوری و ارزیابی اطلاعات مربوط و کافی و همچنین شواهد قابل اطمینان توسط حسابرس مستقل در ارتباط با این هدف حسابرس که آیا مدیریت کارکنان واحد رسیدگی یا نمایندگان آنان استانداردهای مناسبی را برای دستیابی به نتایج مورد انتظار مقامات بالاتر به طور اثر بخش اعمال کرده اند یا خیر.
 



مدیریت از دیدگاه حسابرسی مدیریت شامل کلیه فعالیتهای درونی واحدی است که در مقابل رده بالاتر مسئولیت دارد فعالیتهای مزبورشامل حسابداری ،خرید تولید امورپرسنلی ،تحقیق و توسعه یه هرنوع فعالیت دیگری است که توسط واحدمورد رسیدگی اجرا می شودحسابرسی مدیریت به منظور تعیین بهترین نحوه استفاده ازنیروی انسانی موادکالا ماشین الات وتجهیزات و اطلاعات واحد موردرسیدگی انجام می گیرد.
بهترین استفاده ازمنابع می توان به کمک روشهای زیر تعیین کرد:
- ثابت نگهداشتن درامد فروش یا منافع و کاهش بهای تمام شده یا مخارج.
- ثابت نگهداشتن بهای تمام شده یا مخارج و افزایش در آمد فروش یا منافع.
- افزایش در آمد فروش یا منافع به نسبتی بیشتر از نرخ افزاری بهای تمام شده یا مخارج.
در وظیفه حسابرسی مدیریت غالباً حسابرس استاندارهای مطلوب را تعیین می کند تا بتوان شواهد قابل اطمینان را در ارتباط با هدف حسابرسی گردآوری نمود. حسابرسی مسئولیت دارد به اشخاص ثالث اطلاع دهد که آیا مدیریت واحد و عملیات مورد ارزیابی با کارایی و توجیه اقتصادی انجام شده است یا خیر.
در حسابرسی مدیریت اصطلاحی که برای نتایج حاصل و شواهد پشتیبان آن مورد استفاده قرار می گیرد واژه یافته ها است. اینک می توان ازتعریف نظری حسابرسی عملکرد مدیریت به عنوان مبنایی برای تعریف حسابرسی مدیریت به شرح زیر استفاده کرد:
حسابرسی مدیریت عبارت است از برنامه ریزی برای گرد آوری و ارزیابی اطلاعات مربوط و کافی و همچنین شواهد قابل اطمینان توسط حسابرس مستقل در ارتباط با این هدف حسابرسی که آیا مدیریت یا کارکنان واحد مورد رسیدگی قوانین و مقررات خط مشی و روشها یا سایر استاندارهای مناسب مدیریت را به منظور بکارگیری منابع واحد تجاری توام یا کارائی و توجیه اقتصادی اعمال کرده اند یا همچنان نتوانسته اند .
 



مديريت عبارت است از برنامه ريزي براي گردآوري و ارزيابي اطلاعات مربوط وكافي وهمچنين شواهد قابل اطمينان توسط حسابرسي مستقل درارتباط با این هدف حسابرسی مستقل در ارتباط با این هدف حسابرسی که آیا مدیریت یا کارکنان واحد مورد رسیدگی اصول و استانداردهای مناسب را درارتباط با حسابداری مدیریت و عملیات به منظور بکارگیری منابع واحد تجاری توام با کارائی توجیه اقتصادی یا اثر بخشی اعمال کرده اند یا خیر. با استفاده از تعریف بالا می توان دو وجه اصلی حسابرسی عملکرد یعنی حسابرسی مدیریت و حسابرسی برنامه را تعریف و تشریح کرد.



درباره وبلاگ


کارشناس ارشد و مدرس حسابداری به وبلاگ من خوش آمدید تلاش دارم حسابداری را به زبان ساده برای علاقه مندان تشریح نمایم.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مدرسین حسابداری و آدرس afsharnasab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 49382
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1