حسابداری و بیشتر از آن
با حسابداری بیشتر آشنا شویم...
 
 

براي فراگيرشدن فرهنگ كارآفريني، بايد تغييراتي در سيستم آموزشي و محتواي دروس مدارس و دانشگاهها داده شود و افرادي در رأاس امور قرار گيرند كه علاقه‌مند به ايجاد و توسعه فعاليتهاي توليدي بوده و شرايط مناسب را براي ظهور كارآفرينان را فراهم سازند. مطابق يافته‌هاي بدست آمده در اين پژوهش، انگيزه دانشجويان آموزشکده فني حرفه‌اي، موجب رشد نگرش مناسب و تقويت روحيه کارآفريني در آنها شده و نقش مؤثري در رفتارکارآفريني آنان داشته‌است. مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي ايران و کشورهايي که در توسعه آموزش فني و حرفه‌اي پيشرفتهاي روزافزوني داشته اند، نشان مي‌دهد که با شناسايي و به‌کارگيري روشهاي مؤثر آموزشي در برگزاري دوره‌هاي آموزشي مورد نياز،و پيش بيني شده، همچنين تدوين نظام جامع ارزيابي آموزشي و محتواي آن با توجه به ملاکهاي آموزش کار و برقراري مکانيزم بازخورد منظم و روزآمد و اصلاح و بهسازي برنامه‌هاي اين آموزشکده ها، موجبات رشد کارآفريني در دانش‌آموختگان اين مؤسسات فراهم خواهد شد.


به منظور توسعه کارآفريني در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي برخي راهکارهاي مهم ارائه مي‌گردد:


- فرهنگ‌سازي بمنظور ايجاد منزلت اجتماعي دوره‌هاي فني و حرفه‌اي، بگونه‌اي که فارغ‌التحصيلان اين آموزش‌ها از شأن و منزلت خاصي برخوردار باشند و اين موجب خواهد گرديد تا انگيزه کارآفريني در آنان تقويت شود.
- استفاده از برنامه‌هاي آموزشي مناسب اعضاي هيات علمي توانمند و مربيان ماهر جهت نائل آمدن به اهداف آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي
- ايجاد تسهيلات براي جوانان و فراهم آوردن اسباب تشويق آنان براي ورود به دوره‌هاي فني- حرفه‌اي
- تعيين هدفهاي آموزشي و تربيتي با توجه به احتياجات و مشکلات اجتماعي بطوريكه هدفها زاييده فعاليتهاي فعلي و جاري بوده و تغييرات فرهنگي را مورد توجه قرار دهند.
- توجه به نيازها، علايق و امكانات فراگيران در تعيين اهداف سيستم آموزش فني- حرفه‌‌اي
- توجه به اصل يادگيري مادام‌العمر در تعيين اهداف کلي در اين سيستم آموزشي
- تغيير جهت‌گيري دروس به سمت نيازهاي بازاركار و بكارگيري الگوهاي جديد يادگيري فعال كه درنهايت به بهبود چشم‌انداز اشتغال فارغ‌التحصيلان منتهي گردد.
- بهبود همكاري و تعامل بين وزارت آموزش و پرورش، وزارت كار و وزارتخانه‌ها و بخشهاي مسئول آموزش فني و حرفه‌اي، مديران محلي و ناحيه‌اي، سازمانهاي كارگري و كارفرمايي، مؤسسات كارآموزي وكارفرمايان انفرادي در هر ناحيه.
- شركت‌دادن دانش‌آموزان در كارهاي پاره‌وقت خارج از ساعات مدرسه كه ساختار رسمي داشته باشد.
- افزايش كيفيت آموزشي از طريق افزايش مشاركت صنايع در حمايت از مدارس و بخش آموزش فني و حرفه‌اي
- تاكيد بيشتر بر كسب مزيت‌هاي رقابتي اصلي شامل مهارتهاي فني، اجتماعي، سازماني، قانوني، فرهنگي و كارآفريني از طريق يادگيري فعال
- تدارك ابزارهاي پشتيباني شامل تربيت مربيان و آموزگاران، ارزشيابي و اعطاي مدارك، توسعه زيرساختها و فعاليت‌هاي توسعه منابع انساني.
- اصلاح ساختارهاي اداري و بازاركار در جهت ارتقاء جايگاه مشاغل فني و حرفه‌اي
- تشکيل ستاد کارآفريني در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي کشور بمنظور برنامه‌ريزي مؤثرتر توسعه کارآفريني مطابق با شرايط و ويژگيهاي منطقه‌اي.
- ارائه کمکهاي مالي مثل معافيت مالياتي، مشاوره شغلي، تسهيلات بانکي و غيره از جانب مسئولان دولتي و تسهيل در روند اجراي اين امور
- تشکيل شوراهاي پژوهشي در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي به منظور توسعه برنامه‌هاي کارآفريني
- تصويب اجباري بودن گذراندن درس کارآفريني براي تمامي دانشجوياني که در اين آموزشکده‌ها مشغول تحصيل مي‌باشند
- برقراري نظام استاد راهنما در اين آموزشکدها، بگونه‌اي که هر دانشجو پس از ورود به آموزشکده توسط استاد راهنما جهت مشاوره شغلي و تحصيلي مورد راهنمائي و رهبري قرار گيرد
- برگزاري مستمر دوره‌هاي ضمن خدمت براي مدرسين درس کارآفريني بمنظور ارتقاي سطح علمي آنان
- برگزاري همايش‌هاي منطقه‌اي در سطح آموزشکده‌ها با دعوت از کارآفرينان موفق منطقه‌اي
- انتشار نشريه مرتبط با کارآفريني با مشارکت فعال مدرسين و دانشجويان
- تشکيل هسته‌هاي فني و حرفه‌اي دانشجوئي در سطح آموزشکده‌ها بمنظور تقويت روحيه کارآفريني
 



به طور کلی چنانچه افرادی که به یک حرفه وارد می‌شوند از استانداردها و آموزش‌های لازم برخوردار نباشند، کیفیت حرفه حفظ نمی‌شود و ارتقا نمی‌یابد. به همین دلیل نهادهای حرفه‌ای موظفند افرادی را که این استانداردها را در بالاترین سطح احراز می‌کنند، جذب نمایند. در نتیجه، کیفیت حرفه رابطه مستقیمی با سطح توانایی متقاضیان جذب شده خواهد داشت. تعیین الزامات ورود به حرفه، اولین گام در این فرایند می‌باشد. هرچه سطح الزامات ورودی بالاتر باشد، الزامات آموزش حرفه‌ای و تجارب عملی در دوره زمانی کوتاه تری کسب خواهد شد.


استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری

استانداردهای حسابداری، مقررات حاکم بر چگونگی انجام کار حسابداری هستند. استانداردها به‌عنوان قواعد پایدار مورد پذیرش همگان قرار می‌گیرند، اما در عمل به‌طور دائم در تغییرند. استانداردهای حسابداری معمولاً شامل سه بخش هستند: شرح مسئله، بحث مستدل یا ارائه راه‌هایی برای حل مسئله، ارائه راه‌حل مطلوب.
استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری شامل ۸ استاندارد به شرح زیر می‌باشد:
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۱(الزامات ورود به برنامه آموزش حسابداری حرفه‌ای)
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۲(محتوای برنامه‌های آموزش حسابداری حرفه‌ای)
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۳(مهارت‌های حرفه‌ای)
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۴(نگرش‌ها، رفتار و ارزش‌های حرفه‌ای)
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۵(الزامات تجربه‌کاری)
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۶(ارزیابی قابلیت‌ها و شایستگی حرفه‌ای)
استاندارد بین‌المللی آموزش حسابداری شماره ۷(توسعه حرفه‌ای مستمر ۲۵ (برنامه‌ای برای یادگیری تمام‌عمر و توسعه مستمر شایستگی حرفه‌ای))
استاندارد بین­ المللی آموزش حسابداری شماره ۸(شایستگی لازم برای حسابرسان حرفه­ ای)
امروزه مدیریت دانش در سیستم‌های اطلاع رسانی کامپیوتری بصورت قابل ملاحظه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و بدنبال آن مدیریت اطلاعات یک نقش اساسی و موفق را در انتقال دانش فردی به دانش سازمانی ایفا می‌کنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش (یادگیری) الکترونیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی که سیستمهای یادگیری الکترونیکی مقدار زیادی از اطلاعات را نگهداری می‌کنند، ایجاد اینچنین محیطهایی بایستی به گونه‌ای انجام شود که که کاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفید نمایند.

آموزش از راه دور استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی مختلف مبتنی بر وب یا توزیع شده برای مقاصد آموزشی است. نامهای دیگری مانند آموزش از راه دور، آموزش برروی خط (Online Learning)،سیستمهای مدیریت و غیره هر یک به تنهایی جنبه‌های مختلفی از آموزش حسابداری از راه دور را شامل می‌شوند.
 



درباره وبلاگ


کارشناس ارشد و مدرس حسابداری به وبلاگ من خوش آمدید تلاش دارم حسابداری را به زبان ساده برای علاقه مندان تشریح نمایم.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مدرسین حسابداری و آدرس afsharnasab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 51091
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1