حسابداری و بیشتر از آن
با حسابداری بیشتر آشنا شویم...
 
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : منصور افشانسب

چون مفهوم بودجه از آغاز پیدایشش تاکنون تغییر و تحول بسیار یافته است از این رو تعریف جامعی که در برگیرنده تمام مفاهیم آن در دوره های گذشته و زمان حال باشد، کار دشواری است. دیدگاهها، نظریه ها و تعاریف زمانمند و مکانمنداند و به همین خاطر در زمان ها و مکان های متفاوت تعاریف متفاوتی ارائه شده است. تعریف های زیادی برای بودجه شده است که به چند نمونه از آن به شرح زیر اشاره می شود:

·        بودجه دخل و خرج دولت است.

·        بودجه یک سند مالی است مربوط به درامدها و هزینه های دولت.

·   اولین تعریف قانونی که از بودجه در نظام حقوقی مالی ایران به عمل آمده است در ماده یک قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1289 شمسی است که بودجه را چنین تعریف کرده است: «بودجه دولت سندی است که معاملات دخل و خرج مملکتی برای مدت معینی در آن پیش بینی و تصویب  می گردد. مدت مزبور را سنه مالی می گویند که عبارت از یک سال شمسی است».

·   دومین تعریف قانونی مربوط به قانون محاسبات عمومی مصوب 16 اسفند 1312 شمسی مربوط می شود که چنین آمده است: بودجه لایحه پیش بینی کلیه عواید و مخارج مملکتی است برای مدت یکسال شمسی که به تصویب مجلس شورای ملی رسیده باشد.

·   سومین تعریف مربوط است به قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/1366 مجلس شورای اسلامی، در این قانون، بودجه کل کشور چنین تعریف شده است: «بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و به هدفهای قانونی می شود و از سه قسمت به شرح زیر تشکیل می شود:

1. بودجه عمومی دولت که شامل اجزای زیر است:

الف- پیش بینی دریافت ها و منابع تامین اعتبار که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سال مالی قانون بودجه به وسیله دستگاهها از طریق حساب های خزانه داری کل اخذ می گردد.

ب- پیش بینی پرداخت هایی که از محل درامد عمومی یا اختصاصی برای اعتبارات جاری و عمرانی و اختصاصی دستگاههای اجرایی می تواند در سال مربوط انجام دهد.

2.بودجه شرکت های دولتی و بانک ها شامل پیش بینی درامد و سایر منابع تامین اعتبار.

3.بودجه موسساتی که تحت عنوان غیر از عناوین فوق در بودجه کشور منظور می شود».

با دقت بیشتر در تعریف بودجه متوجه می شویم که سه جنبه سیاسی، مالی و  برنامه ای جزو ماهیت بودجه بوده، هر تعریفی از بودجه باید بر پایه های سه گانه مذکور تکیه داشته باشد. منتها هر دسته از تعاریف بودجه به مناسبت شرایط و اوضاع و احوال حاکم، بر یکی از جنبه های سه گانه فوق تآکید بیشتری نموده است. به بیان دیگر هر نوع بودجه به مفهوم واقعی آن دارای آثار و ابعاد سیاسی، مالی و برنامه ای است و این سه بعد از هم جدا نشدنی و ذاتی بودجه، در همدیگر تأثیر متقابل و مداوم دارند.

با توجه به مجموع تعاریفی که از بودجه وجود دارد می توان عناصر تشکیل دهنده آن را برشمرد:

1.بودجه برنامه مالی دولت است؛

2. بودجه برای یک سال مالی تهیه می شود؛

3.بودجه پیش بینی آینده است؛

4.بودجه در برگیرنده کل درآمدها و هزینه های دولت در قالب بودجه عمومی، بودجه شرکت های دولتی و بودجه سایر موسسات انتفاعی وابسته به دولت می باشد؛

5. هزینه ها برای نیل به سیاست ها و هدفهای معین و قانونی دولت می باشد.؛

6. سندی است که باید به تصویب قوه مقننه برسد؛

7.  هیچ دولتی بدون داشتن بودجه نمی تواند دست به فعالیتی بزند.



بزرگترین پروژه کلود کامپیوتینگ چین توسط 3Tcloud روی سیستم آموزشی این کشور با هدف کاهش هزینه ها، پیاده سازی می شود.

کمپانی 3Tcloud بعنوان سرویس دهنده خدمات کلود و رایانش ابری می خواهد بزرگترین پروژه آموزشی چین را در قالب پروژه کلود خود با بهینه سازی منابع و کاهش هزینه ها پیاده سازی کند.
سی سی آی دی نت چین گزارش داد شهر ژوجی در ژجیانگ به عنوان پیشرفته ترین استان این کشور، بیش از 6 هزار ترمینال کامپیوتری در 118 مدرسه نصب کرده است. ترمینال های مذکور به 28 سرور Blade با 60 ترابایت حافظه برای هر کدام که به مرکز دیتاسنتر شهر وصل هستند، متصل بوده و ارتباط مدارس و مرکز را بدین ترتیب برقرار می کند.
پروژه که تا 2015 کامل خواهد شد، با 3000 ترمینال کلود، جایگزین تمام پی سی های مستقر در مدارس شهر خواهد شد و بدین ترتیب هزینه های نرم افزاری و سخت افزاری و تعمیرات ناشی از استقرار پی سی ها در مدارس را به شدت کاهش می دهد. همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد (عدم استفاده از پی سی در مدارس) و سیستم های نرم افزاری جامع و هماهنگ در مدارس از روی کلود توزیع و مدیریت خواهد شد و آموزش آنلاین توسعه پیدا خواهد کرد. همچنین کارآیی منابع کامپیوتری در مدارس را غنا خواهد بخشید.
چن شیکان مدیر مرکز آی تی در اداره آموزش ژوجی می گوید بوسیله پروژه کلود، آموزش، منبع، تحقیقات و ارزیابی آموزشی ؛ همگی در محیط کلود اجرا می شود و دانش اموزان از ترم های مختلف به همه منابع دسترسی خواهند داشت و برای بالانس آموزشی بین دانش اموزان مستعد مناسب خواهد بود.
پروژه از آوریل 2012 شروع شده و کمپانی 3Tcloud  که دفتر مرکزی آن در شانگهای است، تمام پی سی های مدارس را جمع کرده و به جای آن ترمینال های کامپیوتری مبتنی بر کلود موسوم به x900 را جایگزین کرده است و ترمینال ها تحت پروتکل CHP از طریق مجازی به مرکز وصل می شوند.
تان تیان تینگ مدیر اجرایی 3Tcloud در این باره گفت در آینده سیستم مشابه را در کل چین پیاده سازی می کنیم و بدین ترتیب سیستم آموزشی چین از حالت کنونی به محیط کلود تغییر سیستم خواهد داد.



درباره وبلاگ


کارشناس ارشد و مدرس حسابداری به وبلاگ من خوش آمدید تلاش دارم حسابداری را به زبان ساده برای علاقه مندان تشریح نمایم.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مدرسین حسابداری و آدرس afsharnasab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 56
بازدید کل : 49435
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1